Wat de boer niet kent… - Over strategieën om je kinderen aan de groentes te krijgen die ze niet lusten. Maar die bij ons nog weinig resultaat hebben geboekt. Dus gooien we het over een andere boeg; de Wortelgrafiek.
Tja. Ik hield altijd van lekker eten. Nieuwe recepten uitproberen, bijzondere combinaties uitproberen, onbekende ingrediënten uitproberen. Maar dan krijg je kinderen…
OMDENKENOPVOEDEN
1/10/20163 min read


Die van mij lusten echt heel weinig.
Broccoli. En mais. En doperwtjes. En boontjes gaan ook nog wel. Maar dan houdt het wel zo’n beetje op. En ja ik ben echt wel zo’n ouder die ze andere groentes laat proberen. Maar wat doe je als ze keer op keer op keer op keer op keer na 3 hapjes ‘geen honger meer hebben’ of het echt niet lusten en soms bijna kokhalzen. Ik ben er nog steeds niet uit.
Opvoedadviezen en eettips genoeg, maar welke werken?…
De ene groep mensen zegt “ze moeten maar gewoon eten wat de pot schaft. Laat ze zitten tot het op is, al duurt het uren.”
De andere zegt “laat ze elke keer een paar hapjes proberen en geef ze daarna iets wat ze wel lusten, want eten moet niet een straf worden. Grote kans dat dat later eetproblemen geeft”.
“Beloon ze met een toetje als het op is” (Nee! Zeggen experts; dan leer je ze dat eten vies is en alleen toetje lekker.)
En weer anderen maken gewoon dat klaar wat hun kinderen lekker vinden, en eten zelf iets anders, want “als ze groter worden zullen ze vanzelf meer gaan lusten, omdat hun smaak met de jaren zal veranderen”.
En nog weer anderen zweren erbij “dat kinderen maar moeten ervaren dat als je niet genoeg eet ze ’s nachts honger krijgen” (maar wat als ze vervolgens wakker liggen, en met beetje pech elkaar en ouders wakker gaan houden, of volgende dag alweer strontchagrijnig zijn?).
Of: “laat ze helpen met koken”, of “maak er een gezichtje of iets anders leuks van op hun bord”, of…
Tja. Wat moet je dan? Creatief omdenken!
Welke strategie moeten we nou volgen? Ik zie in alle strategieën voors en tegens. Heb ze ook allemaal wel een tijdje geprobeerd. Maar het lukte me niet om erg standvastig te zijn moet ik toegeven. Want ze bleven het gewoon echt niet lekker vinden. Welke aanpak we ook probeerden, het bleef gezeur aan tafel.
In de tijd dat ze helemaal weinig groenten aten ben ik begonnen met soep maken als voorgerecht. Flink veel groenten, gekookt in bouillon, pureren, eten maar. Zijn de vitamines iig voor een groot gedeelte binnen. Wortels lusten ze niet, maar Lavasoep (wortel en sinaasappel) natuurlijk wel! Net als Drakensoep (broccoli en courgette en evt aardappel), grassoep (boontjes en doperwtjes en/of mais) of zonnesoep (prei en mais en soms beetje sambal). Gember, knoflook, ui (normaliter geen optie) erdoor; geen probleem! Zo lang je maar niet vertelt wat er allemaal in de soep zit.
Maar nu wil ik toch graag dat ze ook wat meer groentes leren eten. Zodat wij ouders ook weer eens wat meer verschillende dingen kunnen eten. En ook zodat zij gewoon minder lopen te zeuren, en meer lusten. En meer verschillende vitamines binnen krijgen.
Maar hoe pak je dat aan?…
De wortelgrafiek
Nou hoor je zodra je kinderen krijgt van verschillende kanten: “kinderen moeten een smaak wel 10x geproefd hebben voordat ze eraan gewend zijn en het lekker gaan vinden”. Ok. Dat is een aanknopingspunt.
“Milan en Elissa , jullie weten toch dat in alle groenten weer andere vitamines zitten? En dat het dus goed is om wat meer verschillende groentes te eten? Het schijnt zo te zijn dat kinderen pas na 10x dezelfde groenten eten ze die groenten lekker beginnen te vinden, omdat onze mond er dan pas aan begint te wennen. Als we nou eens gaan bijhouden hoe lekker we in het begin een nieuwe groente vinden, en na de 2e keer, en de 3e, tot en met de 10e keer? Kijken of die mensen gelijk hebben en we het steeds een beetje lekkerder gaan vinden.” Milan: “Ok! En weet je wat dan cool is? Als we dat in zo’n tekening met van die lijntjes zetten!” “Bedoel je een grafiek?” “Ja!”
Dus we hebben een grafiek getekend voor ons wortelexperiment. Met cijfers van 1-10 voor de beoordeling (en poppetjes en kleuren voor Elissa, want dat met die cijfers snapt ze nog niet zo…) En met een mooie wortel van Milan. Want we gaan natuurlijk nog meer groenten uitproberen, met elk hun eigen grafiek. Ben benieuwd.
Oja, bij de score van vandaag heb ik geschreven hoe ik het had klaar gemaakt. Vandaag 2 versies. Gekookt met zout en roergebakken met knoflook en peper en zout. Zodat ze alvast konden merken dat ook een andere bereiding het eten een andere smaak mee kan geven. Milan ging voor de gekookte, Elissa voor de gebakken versie.